Witaminy

Przepisy kulinarne
 szukaj
Twoja Reklama
Wasze przepisy
Dodaj przepis
Przyprawy
Owoce morza
Składniki żywieniowe
Witaminy i minerały
Diety
Słownik pojęć
Savoir Vivre
Kontakt
 polecane
Samsung

Panasonic

Lg

Sony

TvOled

Philips

Toshiba

TvUltrahd

OledTv

Karma dla psa
Karma dla psa dla psów pieska
Karma dla kota
Karma dla kota kotka kotów karmy
Sklep zoologiczny
internetowy sklep zoologiczny
Witaminy Minerały  

Witaminy

Witaminy
Do niezbędnych składników codziennego pożywienia zaliczane są również witaminy. Organizm człowieka nie ma zdolności wytwarzania większości witamin ani dłuższego ich gromadzenia. Z tego powodu witaminy muszą być dostarczane w codziennym pożywieniu w odpowiednich ilościach.. Witaminy dzielimy na rozpuszczalne w wodzie (wit. C, wszystkie wit. B) oraz w tłuszczach - A, D, E, K. Stwierdzenie, że "witaminy są rozpuszczalne w tłuszczach, oznacza, iż aby organizm mógł je wykorzystać, muszą być one dostarczone w obecności tłuszczu roślinnego lub zwierzęcego. Witaminy rozpuszczalne w wodzie są głównie dostarczane z produktami pochodzenia roślinnego warzywami w tym i ziemniakami, owocami oraz produktami skrobiowymi kaszami i mąkami. Natomiast źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, szczególnie witaminy E, są oleje roślinne, kiełki pszenicy i soi, orzechy oraz ryby morskie. Szczególną rolę w zachowaniu zdrowia odgrywają tzw. witaminy antyoksydacyjne, czyli beta karoten, będący prowitaminą witaminy A i znajdujący się głównie w tzw. żółtych i czerwonych "warzywach i owocach: marchwi, papryce, dyni, pomidorach, morelach, witamina C, której źródłem, wbrew powszechnemu mniemaniu, są nie tylko owoce cytrusowe, występuje bowiem także w ziemniakach, natce pietruszki, kapuście, szczypiorku, papryce, pomidorach, porzeczkach oraz innych owocach (dziennej dawki wit. C dostarcza l szklanka soku z pomarańczy), oraz witamina E, którą znajdujemy w olejach roślinnych, kiełkach, orzechach oraz owocach morza.. Rola "witamin antyoksydacyjnych sprowadza się przede wszystkim do przeciwdziałania szkodliwemu oddziaływaniu na nasz organizm tłuszczów, głównie pochodzenia zwierzęcego, witaminy wykazują bowiem zdolność działania przeciwmiażdżycowego i przeciwnowotworowego. Należy pamiętać, że żadna tabletka nie zastąpi witamin z naturalnego źródła.Aby nasz organizm otrzymał wszystkie potrzebne witaminy w wystarczającej ilości, musimy codziennie zjeść przynajmniej pół kilograma różnorodnych warzyw i owoców, wliczając w to ziemniaki. Ponadto należy jeść produkty mączne i kasze. Aby dostarczyć odpowiedniej ilości witaminy E, należy spożyć odpowiednik dwóch łyżeczek oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek.Spożywając urozmaicone produkty żywnościowe, dostarczymy również odpowiednich ilości pozostałych "witamin, na które zapotrzebowanie organizmu jest znacznie mniejsze niż na wymienione.